torsdag 14 augusti 2014

Loppisrunda!


I dag har jag och äldsta dottern varit på några loppisar. Så mysigt att träffas själva ibland och hinna sitta ner och fika och prata till punkt ;) Saknade förstås lilla E men hon kommer till oss på söndag ❤️
A hittade lite smått och gott, jag köpte bara två tallrikar. Vi äter på gammalt udda porslin, tycker det är lite kul :) Sen hämtade jag ut A:s yogamatta, då de flyttat deras paketutlämning så långt bort, och hon har ingen bil.

Hem och fixade lite, hämtade W och hans kompis. Lilla M kom hem från övernattning hos sin bästis. Vi åt tacos, länge sen sist så det var riktigt gott :)

Idag bakade jag morotsbröd i långpannan, enkla som sjutton och supergoda! Recept längst ner!


Slängde ihop lite fikabröd medan degen jäste :)


Och så måste jag ju visa vår första tomat! Yttepytteliten men ack så god :)


Morotsbröd i långpanna

5 dl vatten

50 g jäst

0,5 dl rapsolja

2-3  stora finrivna morötter

2 tsk salt

1 rejäl matsked honung

7-8 dl vetemjöl.

2 dl grahamsmjöl

2 dl havregryn

2 rejäla skedar keso

Samt gärna några matskedar skalade sesamfrön och hela linfrön

 

Gör så här

Smula jästen i en bunke. Värm vatten tilll 37 grader och blanda med jästen. Tillsätt olja, morötter, honung och salt. Tillsätt sedan havregryn och grahamsmjöl och typ 7 dl vetemjöl, degen blir kladdig! Arbeta ihop. Låt jäsa i ca 30 minuter.

"Häll" ut degen i en långpanna med papper. Platta ut och skär försiktigt i rutor och nagga sedan med en gaffel. Lår jäsa 30 minuter och grädda sen i 15-20 min på 220 grader.  Låt brödet kallna under bakduk och skär sedan i bitar. Går utmärkt att frysa!

Keso och frön kan uteslutas, det blir lika gott ändå :) Har även gjort utan morötter, helt ok! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar